حوزه فعالیت، حدود اختیارات و نحوه عملکرد

حوزه فعالیت، حدود اختیارات و نحوه عملکرد

کارگروه­ های انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی

به منظور نیل به اهداف و پیشبرد فعالیت ­های انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی مندرج در ماده 9 اساسنامه، شرح وظایف، حوزه فعالیت، حدود اختیارات و نحوه عملکرد کارگروه های انجمن به شرح زیر به تصویب هیئت مدیره رسید:

1. کارگروه آموزش، پژوهش و توسعه

حوزه فعالیت:

برگزاری دوره­ های آموزشی، آسیب شناسی و ارائه راهکار، برگزاری همایش، سمینار و کارگاه های علمی مرتبط با نشر، انجام پژوهش با هدف توسعه نشر دانشگاهی، انتخاب ناشر نمونه دانشگاهی، انتخاب کتاب سال دانشگاهی، تجلیل از پیشکسوتان نشر دانشگاهی، انتشار خبرنامه نشر دانشگاهی، برگزاری کلاس­های نشر حرفه ای بین­ المللی با همکاری کارگروه بین­ الملل و ...

2. کارگروه بین ­الملل

حوزه فعالیت:

برنامه ریزی و شرکت در نمایشگاه های بین ­المللی کتاب، استفاده از ظرفیت های حقوق نشر داخلی و کپی رایت، ارتباط با ناشران خارجی و اصلاح دیدگاه و ذهنیت آنها از وضعیت نشر دانشگاهی در ایران، معرفی و حمایت از آثار داخلی در عرصه بین ­المللی، مشاوره به ناشران خارجی برای انتشار مشترک با ناشران عضو انجمن، دعوت از ناشران و انجمن های خارجی برای حضور در نمایشگاه بین­ المللی کتاب تهران و برنامه ریزی برای ملاقات با ناشران داخلی ، راهنمایی و ایجاد تمهیدات سفر اعضا به کشورهای خارجی برای آشنایی با ناشران و انجمن­ های بین­ المللی ، همکاری با کارگروه آموزش، پژوهش و توسعه برای دعوت از تیم های آموزشی بین­ المللی در حوزه نشر و برگزاری کلاس­ های تخصصی و ...

3. کارگروه نمایشگاه­ کتاب

حوزه فعالیت:

برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی، مدیریت بخش دانشگاهی و مشارکت در برگزاری نمایشگاه بین ­المللی کتاب تهران، برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاه اینترنتی با همکاری کارگروه فضای مجازی، نمایشگاه های تخصصی، نمایشگاه کتاب دانشگاهی در کشورهای دیگر مانند افغانستان و ...

4. کارگروه حقوقی

حوزه فعالیت:

مشاوره حقوقی به هیئت مدیره و اعضا، بررسی و پیشنهاد اصلاح قوانین و آیین­ نامه­ های حوزه نشر، پیگیری مقابله با تکثیرهای غیر­قانونی، داوری و حل اختلاف بین اعضا و ...

5. کارگروه رفاه، مالیات و بیمه

حوزه فعالیت:

راهنمایی و ایجاد تمهیدات سفرهای تفریحی و سیاحتی برای اعضای انجمن و کارمندان و خانواده های آنها، رزرو و تهیه با تخفیف بلیط استخر، ورزشگاه، سینما و ... برای اعضا و کارمندان و خانواده های آنها، برنامه­ ریزی و مدیریت اجرای پروژه­ های اقتصادی و سرمایه­ گذاری جمعی اعضا مانند خرید زمین و ساخت شهرک در مناطق تفریحی و ییلاقی، ایجاد شرکت پخش و فروشگاه­ های کتاب در تهران و شهرستان ­ها، راه اندازی لیتوگرافی، چاپخانه، صحافی مشترک برای خدمات رسانی به اعضا، تهیه انبار و سوله­ های بزرگ حوالی تهران، بررسی راهکارهای مناسب برای تأمین کاغذ و مقوای مورد نیاز اعضا، برنامه ریزی برای واردات و توزیع کاغذ و مقوا برای اعضا، تجمیع سفارشات کاغذ و مقوا برای برخورداری از بهای کمتر، مذاکره با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تشکل­ های نشر برای تخصیص سهمیه ارزی، بازدید و مذاکره با کارخانجات فعال کاغذ در کشور برای تأمین کاغذ اعضا،  ارائه خدمات مالیات ، بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی به اعضا، برنامه­ ریزی و مدیریت فعالیت ­های خیرخواهانه و عام المنفعه از قبیل ساخت مدرسه، کتابخانه و ...

6. کارگروه فضای مجازی

حوزه فعالیت:

طراحی و مدیریت سایت رسمی انجمن، طراحی و مدیریت سایت مخصوص نمایشگاه اینترنتی کتاب دانشگاهی، مدیریت کانال و صفحه رسمی انجمن در نرم افزار­های مختلف، همکاری با کارگروه آموزش، پژوهش و توسعه برای برگزاری کلاس­ های آموزشی و همایش های علمی و صنفی در فضای مجازی و بصورت آن­لاین، همکاری با کارگروه نمایشگاه کتاب برای برگزاری نمایشگاه مجازی و ...

حدود اختیارات و نحوه عملکرد کارگروه ­های انجمن به شرح زیر می­باشد:

  1.  با اعلام فراخوان عمومی، اعضا می­توانند با توجه به تخصص و امکانات خود، درخواست عضویت خود را به دبیرخانه انجمن اعلام دارند.
  2. مدیر مسئول درخواست ­های واصل شده را مورد بررسی قرار داده و ضمن تکمیل اطلاعات افراد متقاضی، اسامی متقاضان یا دعوت­ شدگان را به هیئت مدیره ارائه می­نماید.
  3. انتخاب و عزل اعضای کارگروه ها بر عهده هیئت مدیره است.
  4. هر کارگروه دارای حداکثر هفت عضو از میان اعضای انجمن می باشد.
  5. مسئول کارگروه از میان اعضای آن و با رأی آنها انتخاب می­گردد.
  6. در هر کارگروه یکی از اعضای هیئت مدیره به عنوان رابط توسط هیئت مدیره انتخاب می­شود.
  7. یک نفر از افراد دبیرخانه انجمن به عنوان منشی کارگروه در جلسات حضور خواهد داشت.
  8. همه مدارک مربوط به کارگروه توسط منشی در دبیرخانه انجمن بایگانی می­گردد.
  9. یک نفر از اعضای دبیرخانه از طرف مدیر مسئول، مسئولیت هماهنگی کارگروه ها را برعهده خواهد داشت.
  10. مدت مسئولیت اعضا کارگروه تا پایان دوره هیئت مدیره بوده و انتخاب مجدد آنها در دوره ­های بعدی بلامانع است.
  11.  جلسات کارگروه­ ها حداقل هر دو هفته یک بار و به دعوت مسئول آن کارگروه تشکیل می­شود.
  12.  جلسات کارگروه­ ها با حضور اکثریت اعضا رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت اعضای حاضر معتبر خواهد بود.
  13.  مصوبات کارگروه ها پس از تأیید هیئت مدیرۀ انجمن لازم­ الاجراست.
  14.  کارگروه ها موظفند طرح های مصوب هیئت مدیره اعم از طرح های پیشنهادی کارگروه ­ها و یا طرح ­های پیشنهادی هیئت مدیره را اجرا کنند.
  15. هرگونه مصوبه کارگروه ها که برای انجمن تعهدآور بوده یا بار مالی داشته باشد، پس از تصویب هیئت مدیره قابل اجراست.
  16. درصورتی که هریک از اعضای کارگروه حداکثر طی 5 جلسۀ متناوب یا 3 جلسۀ متوالی از حضور در جلسات کارگروه به طور غیر موجه خودداری نماید، مستعفی شناخته شده و هیئت مدیره می­تواند فرد دیگری را به جای او معرفی­کند.
  17.  اعضای کارگروه پس از انتخاب و دریافت حکم، نسبت به عضویت در کارگروه، قبول سمت می­کنند.
  18.  اعضای کارگروه برای فعالیت خود، حق الزحمه دریافت نمی­کنند اما در صورت تصویبِ هر کارگروه برای بهره­ گیری از خدمات کارشناسان غیر عضو کارگروه، حق ­الزحمۀ این کارشناسان پس از تأیید هیئت مدیره توسط انجمن پرداخت می­شود.
  19. فعالیت کارگروه­ ها زیر نظر مدیر­مسئول بوده و مسئول هر کارگروه موظف است گزارش هر جلسه را حداکثر تا یک هفته پس از برگزاری آن از طریق مسئول هماهنگی کارگروه ها به مدیر مسئول  ارائه نماید. مدیر مسئول گزارش کارگروه ها را به هیئت مدیره ارائه خواهد داد.
  20. کارگروه ها حداکثر تا یک ماه پس از تشکیل اولین جلسه موظف هستند برنامۀ خود را به ترتیب بند 19 جهت تصویب به هیئت مدیره ارائه دهند.

این مصوبه در چهارمین جلسه هیئت مدیره (دوره هشتم) مورخ 22/5/1397به تصویب رسیده است.